Giv dine elever et helt nyt sprog!  

Tro, livssyn og værdier kan ikke efterlades derhjemme, mens dine elever er i skole.  De har brug for dig som lærer til at styrke og udvikle deres evne til at udtrykke sig, dele deres meninger og lytte til hinanden.

Én af dine vigtigste opgaver er at lære dine elever, hvordan de taler med hinanden om deres forskelligheder, deres tro, værdier og livssyn. Uden fordømmelse og berøringsangst. 

   

Få værktøjerne i et gratis skræddersyet kursusforløb Din og min verden – åndsfrihed og fællesskab i skolen målrettet dig, dine kollegaer og dine elever.

En undervisningskonsulent kommer ud på jeres skole og faciliterer kursusforløbet. I får også undervisningsmateriale til brug sammen med jeres elever.

Som lærer er det din og dine kollegaers opgave (blandt mange andre) at:  

forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. 

Folkeskoleloven §1 stk. 3

Og hvordan gør du det? Giver dine elever åndsfrihed, ligeværd og demokrati med hjem i skoletasken?

Måske oplever du det som en stor opgave, for måske er det dit indtryk, at dine elever mangler et sprog for at tale med hinanden om emner som tro, værdier og livssyn? 

At den type samtaler aldrig kommer i gang, fordi mange børn og unge ikke tør eller ikke kan sætte ord på, hvad de føler og mener?  At de har brug for at blive en del af et endnu tryggere klasserum, hvor de kan tale og dele frit.

Måske mangler dine elever hjælp til at være nysgerrige på hinanden og hinandens tro og livssyn? Måske har de brug for at få punkteret nogle af de fordomme de har om hinanden? Måske mangler du selv et sprog for at tale om religion og kulturforskelle?

Måske oplever du berøringsangst og holdningsforskrækkelse blandt dine elever og måske hos dig selv og blandt dine lærer-kollegaer?  

Hvis vi ikke får sat ord på vores livssyn og værdier, kan det have den konsekvens, at børn og unge ikke deltager i samtaler om politik og ikke er nysgerrige på andres ståsteder og synspunkter. At være nysgerrig på andre kræver, at man har indsigt i eget livssyn og ståsted.

En undersøgelse viser, at 53% af danske unge har lav demokratisk selvtillid.  

Vi lever i et demokratisk samfund, der kun består, hvis vores børn og unge lærer at tage del i den fælles offentlighed og ytre sig. Og når vi styrker deres demokratiske selvtillid, så styrker vi også deres trivsel.

Det hjælper kursusforløbet og undervisningsmaterialet dig og dine elever med.  

Styrk dine elevers demokratiske selvtillid 

Du skal have værktøjer til at give dine elever en tro på sig selv, indsigt i egne ståsteder og lyst til at dele deres holdninger. Med andre ord skal du styrke dine elevers demokratiske selvtillid. 

I det gratis kursusforløb Din og min verden – åndsfrihed og fællesskab i skolen får du de værktøjer, du som lærer skal bruge for at styrke dine elevers dialogiske kompetencer, interreligiøse kompetence og demokratiske selvtillid.  

Som en del af forløbet får du også undervisningsmateriale, du kan bruge sammen med dine elever.  

 

Det får du som lærer  
  • Dialogiske kompetencer og værktøjer, så du kan facilitere samtaler om livssyn og religion 
  • Viden om og værktøjer til hvordan du kan opbygge og understøtte åndsfrihed i klasserummet og demokratisk selvtillid hos den enkelte elev 
  • Undervisningsmateriale (konkrete undervisningsforløb og øvelser), som du kan bruge sammen med dine elever. De får dialogiske redskaber og materialet hjælper til at starte samtaler om forskellighed, livssyn og værdier 
  • Redskaber og metoder, som har almene pædagogiske potentialer og kan bruges generelt
  • Mulighed for at bruge din viden og materialet på alle klassetrin
Sådan kan kursusforløbet til dig og dine kollegaer skrues sammen 
  • 2-3 undervisningsgange – typisk over 3-4 måneder. Formen er et mix af teori og øvelser
  • En undervisningskonsulent står for undervisningen og kommer ud på jeres skole 
  • Kurset tilrettelægges i tæt samarbejde med jeres skole og tager afsæt i jeres behov og muligheder  
Det kan du give dine elever med dine nye kompetencer
Når du tilegner dig nye kompetencer og udbygger din faglige værktøjskasse med redskaberne “dialog” og “interreligiøs kompetence” bliver du i stand til at arbejde målrettet med at give dine elever: 
  
  • Større nysgerrighed overfor hinandens tro og livssyn  
  • Større tolerance overfor forskellighed   
  • Større rummelighed og respekt for hinanden   
  • Større indsigt i egne livssyn og ståsteder  
  • Evne og villighed til at dele deres egne synspunkter 
  • Et styrket klassefællesskab   
  • Værktøjer til at nærme sig hinanden 
  • Værktøjer til kritisk tækning og håndteringsstrategier  

Dialog-øvelser giver dine elever dialogiske kompetencer 

Dialogøvelser har væsentlige pædagogiske potentialer i forhold til at sætte eleverne i øvelsessituationer, hvor de både øver sig på at stille dialogiske spørgsmål, men også giver dem en affektiv oplevelse af dialogiske udvekslinger i trygge rammer. 

Det viser forskningsrapporten, På tværs af forskellighed: En eksplorativ undersøgelse af unges tolerance over for forskellighed og polariserende budskaber online og offline. VIA University College 2020.

Forskningsprojektet og den efterfølgende rapport danner baggrund for initiativet Din og min verden – åndsfrihed og fællesskab i skolen.  

Dialogiske kompetencer indebærer blandt andet, at eleverne kan og tør tilgå egne og andres synspunkter og levemåder nysgerrigt, kritisk og åbent, og med sigte på at blive klogere ikke bare hinanden men også med hinanden.  

Med andre ord, sigter dialogiske kompetencer på, at ”man flytter sig nye steder hen sammen.”  

Det ser vi bl.a. vil fordre, at elevernes ret statiske forståelser af identiteter og kultur kan udfordres i trygge rammer. I denne sammenhæng er lærernes didaktiske rammesætning, forståelse og fortolkning af materialet, centralt i forhold til at understøtte elevernes tolerance.  

For lærerne bør det være en faglig refleksiv pointe at være opmærksom på ikke ”bare” at anerkende og acceptere elevernes oplevelser af forskellighed, men også være villige til og ”turde” udfordre elevernes og deres egne sociale kategoriseringer, synspunkter og verdenssyn. Det, for netop at understøtte elevernes tolerance som en evne eller kompetence.  

Læs forskningsrapporten her

Formålet med initiativet Din og min verden – åndsfrihed og fællesskab i skolen er 

  • At forebygge fordomme og polarisering og styrke positive fællesskaber på tværs af forskellighed 
  • At styrke unges demokratiske selvtillid 
  • At øge opmærksomheden omkring hvordan vi i skolen italesætter religion og religions rolle i samfundet 
  • At styrke åndsfrihed i folkeskolen og samfundet generelt 

Initiativet taler ind i folkeskolens formålsparagraf

Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati

Folkeskoleloven §1 stk. 3   

Vi står bag initiativet 

Danmission er en selvstændig folkekirkelig NGO, som er strategisk partner med udenrigsministeriet og er støttet af EU. Danmission anerkendes internationalt som en førende aktør inden for interreligiøs dialog og fredelig sameksistens.  

Initiativets baggrund 

Initiativet tager afsæt i pilotprojektet På Tværs af forskellighed, der med støtte fra Trygfonden og følgeforskning fra VIA University College, blev udarbejdet og udført i samarbejde med Gellerup Kirke i 2020. Initiativet blev til på baggrund af efterspørgsel fra skoler om hjælp til at tale om religiøs identitet og religiøse forskelle i folkeskolen.  

Hvad er…

Det er et redskab, som giver mulighed for at formidle tanker og idéer til en anden person eller en gruppe og tilsvarende modtage andres tanker og idéer.   
Formålet med dialog er et søge gensidig forståelse og at lytte og svare hinanden med en autenticitet, som skaber et bånd mellem deltagerne.   
Dialog er en undersøgende, uforudsigelig og modig samtale, hvori sandheden eller den bedste løsning ikke er givet på forhånd. Dialog er en færdighed, som kræver øvelse og viden om nogle grundprincipper. Derfor læres dialog bedst gennem praksis. 
Det er en mestring af at indgå i relationer med mennesker, som man opfatter som forskellige fra en selv, på ligeværdige og respektfulde måder. Denne mestring forudsætter indsigt i eget livssyn og egne praksisser og respekt og nysgerrighed omkring andres livssyn og praksisser samt empati, der gør perspektivskift muligt. 

(definitionen er udarbejdet med inspiration fra Aalborg Universitets definition af interkulturel kompetence).  

Den stigende globalisering og diversitet i den danske befolkning gør, at interreligiøs kompetence ikke kun er nødvendig for de særligt interesserede eller for mennesker i særlige jobs, men derimod er en mestring, som er aktuel hele livet

Vil du vide mere?  

Udfyld formularen: