Giv dine elever et helt nyt sprog!
Tro, livssyn og værdier kan ikke efterlades derhjemme, mens dine elever er i skole. De har brug for dig som lærer til at styrke og udvikle deres evne til at udtrykke sig, dele deres meninger og lytte til hinanden.
Én af dine vigtigste opgaver er at lære dine elever, hvordan de taler med hinanden om deres forskelligheder, deres tro, værdier og livssyn. Uden fordømmelse og berøringsangst.
Få værktøjerne i et gratis skræddersyet kursusforløb Din og min verden – åndsfrihed og fællesskab i skolen målrettet dig, dine kollegaer og dine elever.
En undervisningskonsulent kommer ud på jeres skole og faciliterer kursusforløbet. I får også undervisningsmateriale til brug sammen med jeres elever.
Som lærer er det din og dine kollegaers opgave (blandt mange andre) at:
forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Og hvordan gør du det? Giver dine elever åndsfrihed, ligeværd og demokrati med hjem i skoletasken?
Måske oplever du det som en stor opgave, for måske er det dit indtryk, at dine elever mangler et sprog for at tale med hinanden om emner som tro, værdier og livssyn?
At den type samtaler aldrig kommer i gang, fordi mange børn og unge ikke tør eller ikke kan sætte ord på, hvad de føler og mener? At de har brug for at blive en del af et endnu tryggere klasserum, hvor de kan tale og dele frit.
Måske mangler dine elever hjælp til at være nysgerrige på hinanden og hinandens tro og livssyn? Måske har de brug for at få punkteret nogle af de fordomme de har om hinanden? Måske mangler du selv et sprog for at tale om religion og kulturforskelle?
Måske oplever du berøringsangst og holdningsforskrækkelse blandt dine elever og måske hos dig selv og blandt dine lærer-kollegaer?
Hvis vi ikke får sat ord på vores livssyn og værdier, kan det have den konsekvens, at børn og unge ikke deltager i samtaler om politik og ikke er nysgerrige på andres ståsteder og synspunkter. At være nysgerrig på andre kræver, at man har indsigt i eget livssyn og ståsted.
En undersøgelse viser, at 53% af danske unge har lav demokratisk selvtillid.
Vi lever i et demokratisk samfund, der kun består, hvis vores børn og unge lærer at tage del i den fælles offentlighed og ytre sig. Og når vi styrker deres demokratiske selvtillid, så styrker vi også deres trivsel.
Det hjælper kursusforløbet og undervisningsmaterialet dig og dine elever med.
Styrk dine elevers demokratiske selvtillid
Du skal have værktøjer til at give dine elever en tro på sig selv, indsigt i egne ståsteder og lyst til at dele deres holdninger. Med andre ord skal du styrke dine elevers demokratiske selvtillid.
I det gratis kursusforløb Din og min verden – åndsfrihed og fællesskab i skolen får du de værktøjer, du som lærer skal bruge for at styrke dine elevers dialogiske kompetencer, interreligiøse kompetence og demokratiske selvtillid.
Som en del af forløbet får du også undervisningsmateriale, du kan bruge sammen med dine elever.
Det får du som lærer
Sådan kan kursusforløbet til dig og dine kollegaer skrues sammen
Det kan du give dine elever med dine nye kompetencer
Når du tilegner dig nye kompetencer og udbygger din faglige værktøjskasse med redskaberne “dialog” og “interreligiøs kompetence” bliver du i stand til at arbejde målrettet med at give dine elever:
Dialog-øvelser giver dine elever dialogiske kompetencer
Dialogøvelser har væsentlige pædagogiske potentialer i forhold til at sætte eleverne i øvelsessituationer, hvor de både øver sig på at stille dialogiske spørgsmål, men også giver dem en affektiv oplevelse af dialogiske udvekslinger i trygge rammer.
Det viser forskningsrapporten, På tværs af forskellighed: En eksplorativ undersøgelse af unges tolerance over for forskellighed og polariserende budskaber online og offline. VIA University College 2020.
Forskningsprojektet og den efterfølgende rapport danner baggrund for initiativet Din og min verden – åndsfrihed og fællesskab i skolen.
Dialogiske kompetencer indebærer blandt andet, at eleverne kan og tør tilgå egne og andres synspunkter og levemåder nysgerrigt, kritisk og åbent, og med sigte på at blive klogere ikke bare på hinanden men også med hinanden.
Med andre ord, sigter dialogiske kompetencer på, at ”man flytter sig nye steder hen sammen.”
Det ser vi bl.a. vil fordre, at elevernes ret statiske forståelser af identiteter og kultur kan udfordres i trygge rammer. I denne sammenhæng er lærernes didaktiske rammesætning, forståelse og fortolkning af materialet, centralt i forhold til at understøtte elevernes tolerance.
For lærerne bør det være en faglig refleksiv pointe at være opmærksom på ikke ”bare” at anerkende og acceptere elevernes oplevelser af forskellighed, men også være villige til og ”turde” udfordre elevernes og deres egne sociale kategoriseringer, synspunkter og verdenssyn. Det, for netop at understøtte elevernes tolerance som en evne eller kompetence.