Store ændringer og følelsesladede skridt

Danmission gennemfører besparelser og sælger organisationens ejendomme i Hellerup, der i mere end 100 år har dannet rammen om arbejdet for mennesker og mission
Tekst: Danmission
Foto: Danmission
Udgivet: 24 november, 2025

Danmission har besluttet at gennemføre en række markante ændringer for at sikre organisationens økonomiske bæredygtighed. Beslutningerne er truffet på baggrund af faldende indtægter fra gaver, arv, genbrug og institutionelle midler samt udsigten til et større underskud i 2025.

Som led i besparelserne har organisationen nedlagt ni stillinger i Danmark samt på regionskontorerne i Asien, Østafrika og Mellemøsten. Det har været svære beslutninger, fortæller Julie Koch, generalsekretær i Danmission.

”Vi har desværre været nødt til at sige farvel til højt værdsatte kollegaer, der har ydet en kæmpe indsats for organisationen,” siger hun.

”Men vi står i et presset marked, hvor der er færre offentlige midler, hård konkurrence og et genbrugsmarked, der giver færre indtægter end tidligere. Derfor er vi nødt til at handle økonomisk forsvarligt og vise rettidig omhu.”

I det internationale arbejde reduceres puljen af egne midler med 3,5 millioner kroner, hvilket medfører, at projekter i blandt andet Myanmar, Syrien, Tanzania og Cambodja nedskaleres eller afsluttes. 

Herhjemme afsluttes projektet Din og Min Verden, mens rejse- og formidlingsprogrammet Globale Fortællere fremover kun gennemføres én gang årligt.

Ikke bare mursten, men minder, historie og identitet
En af de største og mest vidtrækkende beslutninger er salget af Danmissions ejendomme i Hellerup, som i mere end 100 år har dannet rammen om organisationens arbejde.

Salget skal frigøre kapital, der skal investeres og give et årligt afkast, som dels skal finansiere nye kontorlokaler og dels skal understøtte vores programarbejde.

Julie Koch forstår de følelser, beslutningen vækker.

”Huset er en bærer af minder, historie og identitet og har tjent os godt i mere end et århundrede. Men vi er også en organisation, der har forandret sig markant gennem de seneste 100 år. Vores fællesskab og vores mission er mere end bare mursten, og den historie, huset bærer, tager vi med os videre.”

Samtidig har ejendommene, der ligger i ét af Danmarks dyreste boligområder, gennem lang tid været genstand for debat i Danmissions repræsentantskab. For når vi arbejder for verdens fattigste, giver det så mening at eje en så stor ejendom på en af Danmarks dyreste adresser?

”Salget af ejendommene giver os både mulighed for at sikre nye tidssvarende lokaler, som for eksempel også er handicapvenlige, og mulighed for at bruge vores ressourcer direkte på det, vi er sat i verden for: At hjælpe mennesker og skabe resultater dér, hvor behovet er størst. Det er ikke en beslutning, vi har truffet i hast. Vi har været grundige og har afsøgt alle muligheder.”

Fokus på en bæredygtig fremtid
Trods store forandringer arbejder Danmission videre med en klar ambition om at styrke økonomien og engagere flere nye gavegivere og støtter, fortæller Julie Koch.

I løbet af 2026 opslås en stilling med fokus på alliancearbejde og ekstern finansiering. Der forventes også rekruttering til udvalgte administrative funktioner.

”Vi skal fortsat være en stærk aktør for dialog, kirke og udvikling, også i en tid, hvor finansieringen er vanskeligere end før. Retningen er sat, og selvom det vil tage tid, tror vi på, at vi, med fælles engagement og vilje til forandring, kan skabe en stærkere og mere bæredygtig organisation.”

Har du spørgsmål?


Kontakt da:  

Julie Koch, generalsekretær i Danmission,
tlf. +45 61 16 77 88,
e-mail: jko@danmission.dk