Der finder frugtbare generationsmøder sted i Danmissions genbrugsbutik i hjertet af Odense, hvor et nyt samarbejde er blomstret op mellem én af Odenses største velgørende genbrugsbutikker og Tietgenskolen. Siden september har en gruppe af unge, under uddannelse som salgsassistenter, tilbragt flere dage om ugen i genbrugsbutikken som en integreret del af deres uddannelsesforløb.  

Udstillingerne i butikken fremhæver varerne og inspirerer kunderne med farvetemaer og moderne indretning af genbrugsvarer og møbler.

Plads til muligheder og udvikling 

Tietgenskolen har egentlig deres egen lille butik til rådighed, hvor de studerende kan øve og udvikle deres salgskompetencer. Men det er givende for eleverne at få lov at afprøve deres færdigheder i en rigtig butik – og ovenikøbet en butik på størrelse med et varehus. I genbrugsbutikken har de mere end 2000 kvadratmeter at boltre sig på:  

”Samarbejdet udgør en værdifuld læringsoplevelse for vores elever, der styrker deres evner inden for kundeservice, butiksindretning og frivilligt arbejde. Vores fælles mål er at skabe en god butiksoplevelse for kunderne med fokus på at øge omsætningen, så Danmission kan hjælpe og støtte endnu flere af verdens fattigste og mest udsatte mennesker. Vi er rigtig glade for det givende samarbejde,” siger underviser fra Tietgenskolen Tine Andersen.  

Det blå hjørne” som eleverne har lavet. Hylderne bliver hurtigt tømt, så der er travlt med at fylde op igen.

Et samarbejde med mening 

De unge kommer med nye ideer til, hvordan der kan laves udstillinger i butikken, der viser varerne fra deres bedste side og samtidig inspirerer kunderne gennem fx farvetemaer, og hvordan genbrugsvarer- og møbler sagtens kan have et hjemligt og moderne præg.  

De unge har også etableret gode relationer med de frivillige i butikken. Det er butikkens rutinerede frivillige der assisterer med at prissætte varerne og gøre dem klar til salg. “Jeg synes, det er rigtig dejligt at være her. Vi har vores egen butik på skolen, men her er der flere kunder, og sortimentet ændrer sig hele tiden. Det er sjovt og udfordrende at matche produkter, der måske ikke umiddelbart ser spændende ud,” siger Katharina, der er elev.  

Der er fokus på farver og miks af “det nye” og “det gamle”.

Jens Christensen, der er udviklingskonsulent i Danmission Genbrug og ansvarlig for butikken, er også meget tilfreds med det frugtbare samarbejde på tværs af generationer og fagligheder:

“Samarbejdet er med til at udvikle vores butiks ‘udtryk’ overfor kunderne. Eleverne oplever også selv, at der kommer rigtig mange positive kundereaktioner på de fine udstillinger, man kan møde i vores store butik. Positive kunder betyder positiv udvikling og er en gevinst til Danmission. Samtidig får eleverne god praksis erfaring med sig og får lov til at arbejde tæt sammen med vores dedikerede frivillige. Det er vist det, man på moderne dansk kalder for et win-win-samarbejde.” 

“”Samarbejdet er med til at udvikle vores butiks ‘udtryk’ overfor kunderne. Eleverne oplever også selv, at der kommer rigtig mange positive kundereaktioner på de fine udstillinger, man kan møde i vores store butik. Positive kunder betyder positiv udvikling og er en gevinst til Danmission. Samtidig får eleverne god praksis erfaring med sig og får lov til at arbejde tæt sammen med vores dedikerede frivillige. Det er vist det, man på moderne dansk kalder for et win-win-samarbejde.”

JENS CHRISTENSEN, UDVIKLINGSKONSULENT I DANMISSION GENBRUG på fyn


Plads til flere på holdet

Genbrugsbutikken tilbyder forskellige opgaver, der matcher alles talenter og interesser, såsom sortering, vurdering, prissætning, handy-opgaver, klargøring af varer, dekoration, markedsføring og mere. “At være frivillig i en genbrugsbutik handler ikke kun om at ekspedere kunder – der er noget for enhver smag. Alle talenter er velkomne – store som små,” siger Jens Christensen.