Simone har lært at læse

Bogstaverne på tavlen danser usammenhængende rundt foran lille Simone Georg Moured. Hun anstrenger sig, kniber øjnene sammen og forsøger igen at forstå ordene. Uden held.

Tankerne flyver frygtsomt af sted mod samme morgen, hvor hendes mor og storesøster havde endnu et af deres skænderier om, hvorfor storesøsteren ikke længere må gå i skole, men i stedet skal gøre nytte i hjemmet. Simones mave kniber sig sammen i desperation. Hun vil ikke ende i samme situation som søsteren, bare fordi hun endnu ikke kan hverken læse eller skrive. Simone, som i dag er 8 år, bliver stille, når hun husker tilbage på de første år i skolen i Alexandria i det nordlige Egypten.

”Jeg følte mig som en blind i klassen – jeg kunne ikke læse, hvad der blev skrevet på tavlen. Ofte råbte læreren: ‘Sæt dig ned, din idiot’, når jeg ikke kunne svare. Mine forældre ville tage mig ud af skolen. Men så fik jeg en lektiehjælper, og nu har Evilin lært mig at læse og skrive, så jeg kan følge med,” fortæller Simone.

 

Alternativ til børnearbejde

Forældrene havde på det tidspunkt allerede planlagt at tage Simone ud af skolen og sende hende af sted som fabriksarbejder, så hun kunne tjene penge til familien. Men så mødte Simone sin 21-årige mentor Evilin Fawzy Sabra gennem projektet “Min kære datter”. Det drives af EpiscoCare, som er den anglikanske kirkes udviklingsafdeling, med støtte fra Danmission.

Det har givet Simone og hendes forældre håbet igen.

Lektiehjælperne er nemlig unge kvinder, som selv er vokset op i fattige eller udsatte kår, men som på trods af det nu går i gymnasiet eller læser på universitetet. De kender altså selv til de særlige problemer, mange egyptiske piger kæmper med i skolen og ofte også hos forældrene, som ikke kan se fornuften i at lade deres døtre få en uddannelse.

 

Støt Fremtidsbørn nu

 

Dydig hustru

I fattige, egyptiske familier er opfattelsen traditionelt, at piger blot skal lære at blive dygtige og dydige hustruer og mødre. Så hvis en pige ikke straks klarer sig exceptionelt godt i skolen, ser forældrene ofte ingen grund til, at hun bruger sin tid på skolebænken.

Ibrahem Nagy, leder af EpiscoCares arbejde med uddannelser, forklarer: ”Hvis en pige som Simone ryger ud af skolen, har hun sjældent noget andet valg end at gifte sig med en mand, som også ofte er analfabet, og så vil historien ellers gentage sig selv i de kommende generationer.”
Så det var helt afgørende for Simone, at Evilin hjalp hende med lektierne, så hun kunne begynde at følge med i timerne.

”Jeg kan i dag læse og forstå alt, hvad der bliver skrevet på tavlen. Nu er jeg så dygtig, at jeg kan holde fast i, at jeg skal have lov til at gå i skole,” fortæller Simone glad. Og det er ikke blot faglig hjælp, Evilin giver Simone. Mentoren er en stabil støtte i hverdagen, som Simone kan læne sig op ad og som holder øje med, om pigen trives både i skolen og derhjemme. Evilin kan også tale Simones sag over for forældrene eller lærerne i skolen.

“Simone og jeg er ikke bare elev og lærer. Vi er som søstre. Når vi er færdige med at læse lektier, taler vi om hverdagsting og om, hvordan hun har haft det siden sidst,” siger Evilin.


 

Bliv sponsor for Fremtidsbørn

Når du støtter Danmission Fremtidsbørn, hjælper du egyptiske piger som
Simone med lektiehjælp, så de kan blive i skolen.

Jeg vil gerne støtte med at fast beløb hvert måned via Betalingsservice.

Jeg vil gerne være sponsor

 

Fakta

Ulighed mellem piger og
drenge i Egypten

  • 27,3 % af Egyptens kvinder er analfabeter mod 14,7 % af de egyptiske mænd.
  • 7 % af pigerne mellem 6 og 18 år har aldrig gået i skole.
  • For de jævnaldrende drenge er tallet kun 4,5 %.

 

Kilde: CAPMAS’ statistiske årbog fra 2015