Velkommen til Danmissions whistleblowerordning. Gennem vores klageordning kan du indberette forhold af alvorlig eller ulovlig karakter, såsom økonomisk svindel, magtmisbrug, seksuelle krænkelser, overgreb med mere. Danmission har en nul-tolerance politik overfor alle former for korruption og krænkende adfærd. Samtidig er Danmission forpligtet til at overholde gældende national og international lovgivning på området og sikre, at vores arbejde er præget af høj kvalitet og etisk ansvarlighed. Hvis du overvejer at indgive en klage, kan du her på siden finde mere information om processen. 

  • Frivillige i Danmission 
  • Partnere, konsulenter og andre samarbejdspartnere 
  • Interessenter og projektdeltagere tilknyttet Danmissions projekter 
  • Alle lønnede medarbejdere i Danmission

Har du mistanke om eller oplevet alvorlige eller ulovlige forhold? 
Det er vigtigt, at du indberetter dette.

Det kan du klage over

  • Overtrædelse eller brud på Danmissions adfærdspolitik.
  • Overtrædelse eller brud på Danmissions anti-korruptionspolitik, f.eks. kriminelle handlinger som misbrug af organisationens midler, underslæb, bedrageri, bestikkelse eller lignende. 
  • Alvorlige personrelaterede hændelser i forbindelse med Danmissions arbejde/aktiviteter, såsom seksuel chikane, udnyttelse eller overgreb. 
  • Alvorlige eller gentagne overtrædelser af gældende lovgivning. 
  • OBS: Emner som vedrører medarbejdervilkår behandles via interne kanaler i Danmission.
Modtagelse af klage:

Når du indsender en klage, modtager du kort efter en bekræftelse på, at vi har modtaget din klage.

Behandling af klagen:

Din klage behandles af en klagekomité, der består af vores controller, HR-rådgiver og chefen for Ressourcer og Kapacitet. Hvis der opstår inhabilitet, erstattes medlemmer af komitéen af andre kvalificerede medarbejdere. Komitéen vurderer klagens omfang, udarbejder en undersøgelsesplan og beslutter, om der er behov for yderligere hjælp til at behandle sagen.

Fortrolighed og dokumentation:

Klagen og alle nødvendige oplysninger registreres i vores klagesystem og behandles fortroligt. Komitéen kan indhente yderligere information eller dokumentation fra dig, som klager, hvis det er nødvendigt. 

Løbende opdatering:

Du holdes løbende opdateret om status på din klage, herunder fremskridt og eventuelle forsinkelser. 

Beslutning og resultat:

Klagekomitéen træffer en objektiv beslutning baseret på den indsamlede dokumentation og vurderer, hvilke tiltag der skal tages. Efterfølgende modtager du en besked med resultatet af undersøgelsen og en forklaring på komitéens beslutning.

Politikker og retningslinjer 

Læs mere om vores anti-korruptionspolitik her

Læs mere om vores adfærdspolitik her

Læs mere om vores adfærdspolitik her

Danmission verificeret i henhold til den internationale standard for humanitært arbejde, Core Humanitarian Standard on Quality and Accountability. CHS omfatter ni forpligtelser, som har til formål at sikre, at organisationer, der arbejder med sårbare, udsatte og kriseramte mennesker og samfund, lever op til de højeste standarder for gennemsigtighed, ansvarlighed og etisk praksis i deres arbejde. Læs mere om Core Humanitarian Standard her

Læs Danmissions CHS rapport her