Undervisningsforløb

Dansk, evt. samarbejde med Billedkunst

  • Livssyn er en persons måde at erfare, tolke og forstå tilværelsen på
  • Alle har livssyn, overbevisning og værdier, uanset om man er bevidst om det eller ej
  • Livssyn, tro og religion er alle en personlig sag; om det er en privat sag, er op til den enkelte
  • ”Levet religion” fokuserer på, hvordan religion leves og praktiseres i hverdagen
  • Alle mennesker har ”det gode” som værdi, men har forskellige holdninger til, hvad ”det gode” er

Om forløbet

Forløbet er et oplæsnings- og dialogforløb over fire dage med indledende og afsluttende æstetiske aktiviteter. Der indgår

  • at synge
  • lærerens oplæsning og elevernes genfortælling
  • at udtrykke sig med kroppen
  • dialog
  • skriveaktivitet/skriftlig formulering (niveautilpasses)
  • tegne/male-aktivitet med klasseprodukt

Bogforslag

Milja Praagman: Hvad jeg synes er smukt. Turbine, 2020

Alternative forslag (tilpas så forløbet)

Pia Müller & Jesper Bay-Hansen: Hvad har du pakket i din magiske rygsæk i dag? Forlaget Ella, 2020. Især side 54-59 handler om at være forskellige.

Morten Dürr & Lars Gabel: Marias dukke. Høst & søn, 2010. En barsk fortælling om gadebørn. Den handler om søskendekærlighed, venskab, fattigdom og overlevelse. Forskellighedsaspektet skal man som lærer selv tilføje fx ift. børns forskellige vilkår.

Bettina Obrecht & Julie Völk: Nu går jeg, sagde tiden. ABC Forlag, 2020. Bogen handler om tid, og hvordan den kan opfattes på forskellig måde. I bogen er det forskellige mennesker, der oplever tiden forskelligt.

Tre faser

Alle forløb i Din & min verden er inddelt i tre faser:

  • Kom godt i gang Her tunes eleverne ind på forløbets tema. Der etableres en ”stemthed” ift. det kommende indhold.
  • Indtryk, udtryk og dialog Her arbejdes med indhold, i form af lærerinput, tekster mv. Indholdet danner basis for æstetiske eller diskursive produkter, der efterfølgende er omdrejningspunkt for udforskende dialoger.
  • Forankring Her samles der op på forløbets læring, oftest i form af et æstetisk produkt. Omsætning til et nyt formsprog styrker læring og fastholdelse.

Alle tidsangivelser er vejledende

Nærvær og opmærksomhed

Samling og grounding

Tidsforbrug: 7-10 minutter

Eleverne står i en cirkel. Brug grounding-teknikker:

  • Lukkede øjne og tre dybe vejrtrækninger
  • Visualisering af “rødder” fra fødderne til gulvet

Lyttedel – stadig med lukkede øjne:

Bed eleverne om at lytte til lyde langt væk (uden for lokalet), lyde i lokalet og til sidst lyde tæt på, fx naboens vejrtrækning eller deres eget åndedræt.

Vi synes forskelligt om forskellige ting

Tidsforbrug: 20-25 minutter

Klassen

Syng sangen “Se min kjole” (Tekst og Melodi: Gunnar Nyborg Jensen). Sangen kan findes på nettet.

Hvis 6 vers er for meget, kan du nøjes med nogle af dem (f.eks. undlade det røde vers, da postbude ikke længere er røde). Alternativt kan du vælge en anden sang, der handler om forskellige præferencer.

Samtale

Forklar, at vi alle har forskellige præferencer. Nogle mennesker synes, at noget er smukt, mens andre foretrækker noget andet. Bed om andre eksempler end farver.

Vi lægger vægt på forskellige ting og værdier

Læseforløb over flere dage

Læs en bog, der handler om forskellige opfattelser af skønhed.

Hvis du ikke har en bog i tankerne, kan du vælge Hvad jeg synes er smukt af Milja Praagman (Turbine, 2020), som kan lånes på biblioteket. Bogen handler om en dreng, der opdager, hvad han synes er smukt, både konkrete og mere abstrakte ting.

Dag 1

Tidsforbrug: 30-40 minutter

  • Vis eleverne bogens forside, og lad dem gætte på, hvad bogen handler om
  • Læs bogen højt og tal om indholdet. Spørg fx ind til, hvorfor drengen synes, at mennesker i forskellige farver er smukke
  • Brug åbne, udforskende spørgsmål for at få elevernes tanker frem
  • Hæng evt. i takt med oplæsningen kopierede A3-sider fra bogen op i klassen

Genlæs og skulpturfortællinger

Dag 2

Tidsforbrug: 30-35 minutter

  • Hvis du ikke har gjort det dagen før, så hæng kopierede sider fra bogen op, som hjælp til eleverne
  • Genlæs bogen, og lad eleverne undervejs komme med bud på, hvad der sker i historien

Grupper på 4

Tidsforbrug: ca. 45 minutter

  • Hver gruppe laver skulpturer/fysiske opstillinger til en af de smukke ting fra bogen. Giv hver gruppe en side
  • Eleverne genfortæller historien ved at en gruppe viser det første billede, dvs. deres skulptur og fortæller hvad skulpturen viser. Næste gruppe det næste, osv. Lad grupperne improvisere hvis ikke alle siderne er dækket

Hvad synes du er smukt?

Hjemme

Giv eleverne til opgave at finde minimum 3 ting, de synes er smukke, til en efterfølgende dag. Fremhæv eksempler fra bogen på både konkrete og mere abstrakte ting.

Mal det smukke

Dag 3

Tidsforbrug: 20-30 minutter

Klasseaktivitet

Hver elev fortæller om én af de ting, de har fundet. Spørg udforskende ind til ting, der kobler sig til underliggende abstrakte forhold, som fx venskab, kærlighed og gavmildhed.

Tegne-/maleopgave (evt. i samarbejde med billedkunst)

Tidsforbrug: 45-50 minutter (længere hvis tværfagligt)

  • Eleverne vælger én eller flere af deres smukke ting og tegner eller maler dem
  • Eleverne skriver en overskrift til deres tegning, fx “fugle”, “biler”, “aftensmad”
  • Afhængig af elevernes niveau kan de skrive flere ord eller en kort sætning om, hvor de har set det, de har tegnet.

Dialog om det smukke

Dag 3 el. 4

Tidsforbrug: 20-30 minutter

2 & 2

  • Eleverne går sammen 2 og 2 og fortæller hinanden om deres billede
  • Brug evt. lyttekort (download) for at understøtte, at eleverne stiller spørgsmål og lytter aktivt til hinanden
  • Byt par og gentag aktiviteten flere gange afhængigt af klassens koncentration

Væg-bog

Dag 3 el. 4

Fælles klasseprodukt

Tidsforbrug: 30-40 minutter

Lav en fælles ”væg-bog” med alle elevernes tegninger:

  • Sæt elevernes tegninger op i rækkefølge på væggen, så der på samme måde som i bogen Hvad jeg synes er smukt kommer mange eksempler på, hvad der er smukt.
  • Brug evt. et rundkredsbillede af klassens elever som første side, inspireret af bogen.
  • Oplæsning af væg-bogen – hver elev læser sin side.