Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:
Danmission lærer unge at skabe modstandskraft mod voldelig ekstremisme

Danmission lærer unge at skabe modstandskraft mod voldelig ekstremisme

Træningsprogrammet Leaders for Interreligious Understanding (LIU) er netop skudt i gang i Libanon. 27 unge ledere og meningsdannere fra Danmark og Mellemøsten lærer om dialog, interkulturel kommunikation og lederskab.

For femte år i træk har startskuddet netop lydt til en ny udgave af træningsprogrammet Leaders for Interreligious Understanding (Ledere for interreligiøs dialog), der er et samarbejde mellem Danmission og fire mellemøstlige partnere.

27 unge fra Danmark, Libanon, Egypten, Jordan og Syrien er udvalgt til at deltage. Programmet har i år fokus på, hvordan man kan skabe modstandskraft mod voldelig ekstremisme.

Træningsprogrammet har til formål at uddanne fremtidens ledere og vigtige meningsdannere i interreligiøst dialogarbejde, som er et alt afgørende værktøj i indsatsen for at modvirke konflikter og stridigheder mellem forskellige religiøse og kulturelle grupper.

Formålet med LIU er at styrke de unge ledere så de lærer, hvordan de kan handle imod ekstremisme. Det fortæller programkoordinator Adriana Bou Diwan fra organisationen Adyan:

“Vi ønsker at gøre dem til ’forandringsagenter’ inden for deres egne fagområder og i deres egne lokalsamfund. Det er også derfor, vi har deltagere fra mange forskellige faggrupper og med forskellige interesser. Nogle er journalister, nogle er fra civilsamfundet osv. Målet er, at træningsprogrammet skal danne en sneboldseffekt, fordi deltagerne vil sprede deres opnåede viden til andre i deres fagområde og lokalmiljø,” siger Adriana Bou Diwan.

STØT DANMISSIONS ARBEJDE HER

Udover seminaret, der i disse dage foregår i Libanon, så deltager de unge i et akademisk online kursus og arrangerer efterfølgende initiativer i deres hjemlande. Deltagerne, som både tæller journalister, aktivister, religiøse ledere, og akademikere, har forskellige religiøse baggrunde og er udvalgt på baggrund af deres mange forskellige erfaringer med dialog og interreligiøst arbejde.

I løbet af seminaret undervises og trænes deltagerne i alt fra dialog, interkulturel kommunikation og lederskab.

Den libanesiske tv-vært og ekspert i ’ikke-voldelig kommunikation’, Tania Ghorra, er blandt oplægsholderne. Hun fortæller energisk med store armbevægelser om kommunikation som et redskab til at modarbejde vold og ekstremisme. I dagens anledning har hun klædt sig ud som en giraf for at understrege nødvendigheden af at hæve sig op i en samtale for at danne sig et overblik.

LIU 2016 underviser i girafsprog

Den libanesiske tv-vært og ekspert i ’ikke-voldelig kommunikation’, Tania Ghorra, undeviser deltagerne i “giraf-sprog”.

En af hendes vigtige pointer er, at sandheden afhænger af udgangspunktet. Deltagerne bliver delt i fem grupper og får til opgave at beskrive et træ. Hver gruppe skal beskrive det fra forskellige perspektiver. Nogle som fugle, nogle som børn og andre fra et videnskabeligt udgangspunkt. Beskrivelserne er vidt forskellige, men er alle sande; træer er et hjem for fugle, en legeplads for børn og en nødvendighed for at omdanne CO2 til ilt. Øvelsen er et billede på, at der eksisterer flere sandheder afhængigt af perspektivet. Pointen med øvelsen er at træne deltagerne i at forstå, at når de indgår i en dialog med nogle, der har et andet perspektiv, er det vigtigt at forstå, at de måske besidder en anden sandhed end en selv.

Ledelse og strategisk tænkning

”Kan man sluge en elefant?,” sådan spørger den egyptiske underviser, Ahmed Hazem, da der er ledelse og strategisk tænkning på programmet. ”Nej,” svarer deltagerne, mens én siger: ”Det har jeg aldrig prøvet”.

Ahmed Hazem omformulerer spørgsmålet: ”Hvordan kan man sluge en elefant? Ved at skære den i små stykker!”. Hans pointe er, at det handler om perspektivet og strategien til at løse opgaven.

Herefter spørger han deltagerne om, hvorfor de er blevet udvalgt som deltagere. Én svarer: ”Fordi jeg er engageret i civilsamfundet og kan nå ud til mange andre engagerede unge gennem mit netværk”.

En anden svarer: ”Fordi jeg har set nogle ting i samfundet, som jeg ønsker at ændre. Jeg ved, at jeg ikke kan ændre det alene, men jeg er motiveret til at sætte gang i forandringerne”.

Efterfølgende bliver deltagerne bedt om at reflektere over, hvorvidt de er ledere eller rollemodeller. Refleksionerne fører til en skildring af, hvilke egenskaber og formål, der karakterer henholdsvis en leder og en rollemodel.

LIU deltagere workshop 2016

Dagen fortsætter med workshops, hvor deltagerne fra hvert land har mulighed for at dele idéer og forslag til, hvilke initiativer, de kan lave, når de kommer hjem igen. Deltagerne opfordres til på forhånd at gennemtænke, hvilke udfordringer og fordele de kan støde på i implementeringen af initiativerne, som eksempelsvis kan fokusere på interreligiøs dialog, sameksistens, medborgerskab eller anti-radikaliseringsarbejde.

 

FAKTA:

LEADERS FOR INTERRELIGIOUS UNDERSTANDING (LIU) er et samarbejde mellem Danmission og fire partnerorganisationer; egyptiske Coptic Evangelical Organization for Social Services (CEOSS), jordanske The Royal Institute for Inter-Faith Studies (RIIFS), libanesiske Forum for Development and Culture (FDCD) og Adyan. Over de seneste fire år er mere end 100 unge ledere fra Egypten, Libanon, Syrien og Danmark blevet uddannet i interreligiøst dialogarbejde.

LIU finansieres af Det Arabiske Initiativ under Udenrigsministeriet. Læs mere om Danmissions projekter under Det Arabiske Initiativ her.